Artiklar

Varför firar vi Valborg?

Valborg - bål i natten

Valborgsmässoafton i Sverige är idag förknippat med majbrasor och studentfirande. Men varför firar vi egentligen Valborg?

Idag firas valborgsmässoafton i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Slovenien, Tjeckien och Tyskland den 30 april eller första maj. I Sverige tänder man bål och sjunger vårvisor, framförallt i studentstäderna är valborg en festlig affär. Eldbålet som tänds har många namn och kallas valborgseld, valborgsmässobål, majbål, majkasa eller majbrasa. Förr tändes elden för att bränna upp det gamla och ge plats åt det nya.

Helgonet som gav upphov till tyska Walpurgisnatten

Högtiden härrör dels från Sverige, dels från 1400-talets Tyskland. I Tyskland firades Valborg till minne av det katolska helgonet Sankta Walpurgis. Enligt tysk tradition var natten mellan den sista april och förste maj ett tillfälle för häxsabbat, då häxor red på kvastar eller getter för att möta djävulen. Under Walpurgisnatten tände man därför eldar och förde oväsen genom rop och skrik för att mota bort häxorna. Till Sverige kom den tyska högtiden under medeltiden. De tyska sederna smälte samman med de svenska utsläppen av boskap för sommarbete, då eldar användes för att mota bort rovdjur.

Men redan dessförinnan hade valborgsmässoafton och första maj betydelse i Sverige. Under 1300-talet anordnade köpmännen och hantverkarna så kallade gilleslag, då man valde nya dignitärer, och i byarna hölls bystämmor för att välja ny ålderman. Och kvällen innan ett sådan gill samlades man för en utomhusfest då det tändes ett bål. I städerna, i framförallt södra Sverige – Skåne, Halland och Blekinge – gick ungdomarna hus till hus och uppvaktade med sång och dans. Målet var att samla pengar för den så kallade majgrevefesten, som var en del av maj- och pingstfirandet i södra Sverige. Till en början använde ungdomarna kyrkklockor för att påkalla uppmärksamhet, men efter att detta förbjudits tändes brasor för att locka åhörare.

Hur firas Valborg i Sverige idag?

I Sverige infördes Valborg i den svenska almanackan 1901. Idag ser man ofta högtiden som en symbol för våren och slutet på vintern. Runt om i Sverige anordnar kommuner och privatpersoner majbål. Ofta samlas vänner och familj för att grilla, ha knytkalas eller picknick.

I studentstäder, som Lund och Uppsala, är Valborg ett tillfälle för fest. Firandet inleds dagar innan med vad som kallas kvalborg och skvalborg. Studenterna sätter på sig sin studentmössa och deltar i festligheter anordnade av så kallade studentnationer och kårer.

I Lund anordnades första Valborg, som då kallades sista april firande, redan 1668. Universitetet var då endast två år gammalt. Från 1800-talet och framåt arrangerade alla olika nationer, studentorganisationer, i Lund sitt egna valborgsfirande. Så småningom sammanslöt studenterna istället i parken Lundagård, där man höll dryckeslekar och sjöng snapsvisor. Festligheterna blev större år för år. Så blev även förtäringen av alkohol. Därför började universitet 1928 att arrangera idrottstävlingar – den populära dragkampen organiseras än idag.

Upptäck våra flammande bokomslag!

Odins eld

199 kr
Det är en ljum sommarnatt år 483. Sandby borg sover. Plötsligt bryts nattens tystnad av skrik och gråt. Främmande krigare har trängt in i borgen med dragna svärd, människorna slits ur sina bäddar och dödas skoningslöst – barn, unga och vuxna. Över två hundra döda lämnas där de ligger. Ingen kommer tillbaka för att begrava dem. Sanden lägger sig sakta över deras kroppar.

Drygt 1500 år senare ligger de dödas ben ännu kvar, strax under grästorven. Deras röster viskar i vinden. Vilka var de? Vem dödade dem? Och varför?

Odins eld ger ett av flera tänkbara svar. Genom den unga Jorunns ögon skildras livet på Öland under folkvandringstiden och de händelser som leder fram till massakern i Sandby borg i slutet av 400-talet e.Kr. Romanen ger liv åt ett klansamhälle där stormän upprätthåller sin makt och sin heder med hjälp av generösa gåvor till sina följesmän, liksom en hederskultur som håller både kvinnor, barn och män i ett järngrepp. I denna manliga värld av guld och våld försöker Jorunn finna sin egen plats med hjälp av oväntade krafter.

Vinterkrigare
Stäng

Vinterkrigare

75 kr199 kr

»Vinterkrigare är en välskriven, spännande historisk roman, väl värd att läsa! Helhetsbetyg: 5/5, Briljant.« BTJ

En höstkväll år 842 luras den unga kvinnan Rindi ombord på ett skepp, efter att slavhandlaren Ingjald har gästat hennes hem. Besöket förändrar för alltid livet för människorna på den gotländska gården.

Skeppet seglar iväg med Rindi ombord. Hon lyckas senare fly, men har otur och säljs till en annan slavhandlare. Med en säck bärnsten över ryggen, och illa däran, tvingas hon sedan vandra tillsammans med andra fångar längs Bärnstensvägen över Alperna. Till sist ställs hon inför ett avgörande val: att döda eller dö.

Vinterkrigare är den andra fristående delen i Vikingaserien, som rosats av läsare och kritiker. Läsaren kommer vikingatidens kvinnor och män inpå livet, och den dramatiska berättelsen präglas av en säker känsla för tiden och detaljerna.

Författaren Agneta Arnesson Westerdahl är utbildad arkeolog och osteolog och har tidigare skrivit ett flertal historiska romaner.

Stäng

Konspirationen

75 kr

»Som alltid visar Simon Scarrow upp en stor kunskap om den tid han berättar. Han är historiskt förankrad och hans berättarstil är lättsmält … har sinne för dramatiska effekter.« Dagbladet Sundsvall

De romerska soldaterna Macro och Cato har tillsammans kämpat sig igenom krig, uppror och tortyr. Men trots allt de råkat ut för är de ändå inte beredda på det skrämmande uppdrag som väntar dem på Roms blodtörstiga gator.

Det är år 51 e Kr och förrädare hotar att störta imperiet i ett blodigt kaos. Det är omöjligt att veta vem som är vän och vem som är fiende.

Kejsaren har beordrat Cato och Macro att ansluta sig till det kungliga livgardet, hans egen livvakt. Deras uppdrag går ut på att nästla sig in i livgardets innersta och hitta förrädaren innan Rom faller sönder. När konspirationens omfattning så småningom klarnar inser de att oddsen inte är på deras sida. Två män i en ojämn kamp för att rädda inte bara imperiet, utan även varandra…

Stäng

Tempelbranden

75 kr

Tredje delen i den populära romanserien Släkten!

Ljudet av annalkande ryttare bryter tystnaden. Det är mitt i höstblotet och folket på den lilla gården anar inte vad som väntar. Tiderna är oroliga och mitt under festligheterna rider främmande män in på tunet med order om att omvända hedningarna till den nya läran.

Den nye guden dyrkas redan i Sigtuna, Täby och Vallentuna, och nu ska även folket i trakterna kring Uppsala omvändas. Åsa blir ensamt vittne till vad som sker denna natt. Långt senare kommer minnesbilderna tillbaka till henne och hon ställs inför ett ödesdigert val. Samtidigt närmar sig slutstriden mellan det gamla och det nya.

Tempelbranden utspelas i mitten av 1000-talet under den tid då Sveaväldet kristnas. Det är en tid då släkter slåss om makten med religionen som vapen, och då det gamla sättet att leva är på väg mot sin undergång. I norr är kvinnan fri och kan skilja sig. I den nya tron från Rom är kvinnan mannens egendom.

Catharina Ingelman-Sundberg berättar en fascinerande historia, och än en gång lyckas hon skapa ett oförglömligt kvinnoporträtt av den starka och modiga Åsa som befinner sig i maktens centrum.

»Catharina Ingelman Sundberg levandegör perioden fint och tar till vara allt det tumultartade. […] Sammantaget har hon skrivit en bok som är både spännande, klargörande och underhållande. Det är bara att hoppas på fler.« Upsala Nya Tidning