Artiklar

Låg Hitler bakom bygget av Autobahn?

Autobahn på 1930-talet
Adolf Hitler och hans nazistiska hantlangare gjorde sig skyldiga till otaliga brott mot mänskligheten. Men en sak gjorde de i alla fall bra, de tog initiativet till att bygga Autobahn. Ja, Hitler var faktiskt först i världen med att bygga motorvägar.

Så kan det låta i bilen när svenska barnfamiljer susar fram genom Tyskland på väg mot badsemestern vid Medelhavet. Det är med andra ord en mycket vanlig uppfattning att det var Hitler som låg bakom det tyska Autobahn-nätet. Men varken Hitler eller hans nazistiska medbrottslingar hade något att göra med uppkomsten av Autobahn, som är det tyska ordet för ”motorväg”.

Den första tyska motorvägsliknande vägen, den så kallade AVUS (Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße), började nämligen planeras så tidigt som 1907. Vid den tidpunkten hade inte ens österrikaren Hitler flyttat till Tyskland. Han levde bohemliv i Wien, där han gjorde sitt första misslyckade försök att komma in på stadens konstakademi.

När AVUS slutligen invigdes, 1921, hade Hitler visserligen bosatt sig i München. Men då hade han precis inlett sin politiska karriär och hade inget som helst inflytande över utbyggnaden av det tyska vägnätet.

AVUS, som i dag är en del av Berlins trafiksystem, var en kombinerad racerbana och motorväg. Under de första åren efter invigningen var den oftast avstängd för vanliga bilar och användes istället för kappkörning.

Den 6 augusti 1932 invigdes den första ”riktiga” tyska motorvägen, mellan Köln och Bonn, alltså den första motorväg som var anlagd för att användas uteslutande för civil trafik. Då var det nästan sex månader kvar innan Adolf Hitler skulle ta makten i Tyskland, vilket skedde den 30 januari 1933.

Motorvägar var för övrigt ingen uttalat tysk företeelse. Behovet av att knyta samman viktiga städer med hjälp av effektiva trafikleder hade diskuterats i många länder i Europa under 1920-talet. 1924, tre år efter invigningen av AVUS (som brukar räknas som världens första motorväg) togs till exempel den italienska autostradan mellan Varese och Milano i bruk. Intressant nog, med tanke på Hitlers rykte som Autobahn-pionjär, röstade nazistpartiet i den tyska riksdagen så sent som 1930 mot ett förslag om ett liknande vägbygge i Tyskland.

Ganska snart efter Hitlers utnämning till rikskansler blev det dock annat ljud i skällan. Hitler insåg det propagandamässiga värdet av ett väl fungerande motorvägsnät. Han förstod också att själva konstruktionen av det skulle bidra till att sänka arbetslöshetssiffrorna i det hårt krisdrabbade Tyskland, även om vägarbetenas betydelse för sysselsättningen inte blev så stor som det ibland påstås.

Den blivande Führern började därför raskt att arbeta för att ett sådant vägnät skulle komma till stånd. Man skulle alltså kunna säga att Hitler och hans nazistiska medhjälpare snodde andras idéer och fick det att framstå som att de var deras egna.

Men visst, ett uns av sanning ligger det förstås i påståendet att det var Hitler som byggde det tyska Autobahn-nätet. För även om han inte låg bakom den första tyska motorvägen, eller själva grundidén till den, så var det ändå under hans regim som projektet blev verklighet. Än i dag består faktiskt så mycket som en fjärdedel av Tysklands Autobahn-nät av vägar som anlades då nazisterna hade makten.

Innan någon till äventyrs börjar lovprisa Hitler för att vi i dag kan susa fram genom Tyskland i hög hastighet kan det dock vara bra att veta att många av dessa vägar byggdes under fruktansvärda förhållanden av tvångsarbetare, som hämtades ur koncentrationslägren eller som var krigsfångar.

Artikeln är ett utdrag från...

Stäng

101 historiska myter

219 kr
OBS! Print on Demand – Leveranstid ca 10 arbetsdagar
»En underbart uppslukande sidvändare där många av våra vanligaste historiska ”kunskaper” ställs på ända.« Dagens Nyheter

Trodde du att Julius Caesars sista ord var: Även du min Brutus? Att Erik XIV dog av förgiftad ärtsoppa? Att järnkorset uppfanns av nazisterna? Att Egyptens pyramider byggdes av slavar? Eller att det var Columbus som upptäckte Amerika?

Det är du inte ensam om. Med 101 historiska myter i bokhyllan kan du briljera vid nästa middagsbjudning, svara rätt på kniviga historiefrågor, eller helt enkelt bara skaffa dig nya kunskaper.

I 101 historiska myter berättar historikerna och journalisterna Åke Persson och Thomas Oldrup om de 101 mest välspridda historiska myterna, hur de uppkom samt hur verkligheten egentligen såg ut. Boken har en given plats i bokhyllan för alla kalenderbitare, historieintresserade och besserwissrar.

Du kanske också gillar...

Hitlers död
Stäng

Hitlers död

229 kr
»Faktaspäckad, intressant och nyttig.« SVT Go’kväll
»En klargörande bok som på ett lysande vis krossar konspirationsteorierna.« The Mail on Sunday
Vad hände egentligen den 30 april 1945?

I Hitlers död avfärdar författaren och historikern Luke Daly-Groves en gång för alla de teorier som gör gällande att Adolf Hitler inte skulle ha tagit sitt liv denna dag. Han lyckades varken fly till Sydamerika eller starta ett nytt liv som taxichaufför i New York, teorier som än i dag lyfts fram i tv-program och tidskrifter.

Författaren riktar främst in sig på att bevisa att Hitler faktiskt dog i bunkern, något som forskningen egentligen aldrig bekräftat. Bevisföringen är svårare än vad man först kan tro: eftervärlden saknar nämligen säkra lämningar efter Adolf Hitler och Eva Braun. Detta är den huvudsakliga anledningen till att vildvuxna teorier har kunnat växa sig kraftiga.

Luke Daly-Groves berättar med hjälp av nyligen offentliggjorda dokument från MI5 och tidigare opublicerat material den fullständiga historien om hur Hitler faktiskt dog och vad som hände med hans kvarlevor. Daly-Groves är prisbelönt författare och historiker, idag verksam vid Leeds universitet.

Adolf Hitler
Stäng

Adolf Hitler

75 kr

»Ett modigt och spännande projekt.« Alex Schulman

Han var 175 cm lång, vägde runt 70 kg, led av kroniska magbesvär och älskade chokladkaka. Han skrattade ofta så mycket att han vek sig dubbel och fick tårar i ögonen. Det förstår väl alla att det är Adolf Hitler vi talar om?

Trots att han är en av 1900-talets mest omdebatterade män, finns det lite skrivet om Hitler som person. Många historiker menar att den tyske diktatorn inte hade något privatliv och har därför fokuserat på hans roll som Führer. Bilden av den tyske diktatorn har ofta blivit svartvit: för nazisterna var han en övermänniska, för omvärlden gick han till historien som en djävul. Och de stora brott Hitler var skyldig till gör det lätt att bortse från hans karisma, politiska skicklighet och obestridliga intelligens. Reflexmässigt reduceras han till en galning.

I denna nya biografi skildrar Bengt Liljegren skickligt och personligt hela Hitlers liv. Det är över trettio år sedan en bok om Hitler gavs ut på svenska. Sedan dess har en mängd nya uppgifter kommit fram: dagböcker, brev och memoarer. Med utgångspunkt i detta material skapas här en mer fullständig bild av personen Adolf Hitler. Liljegren ger en bakgrund till Hitlers ogärningar, förlåter inte men förklarar.