Utanför designkretsar är namnet Annika Heijkenskjöld idag okänt, men under tre decennier i slutet av 1900-talet var hon en idéspruta och maktfaktor som satte fart på diskussioner om vardagens alla prylar. Hur påverkar de oss? Är de bra för oss, för miljön? Kan de bli bättre? Fembarnsmamman Annika Heijkenskjöld vände och vred på perspektiven och såg till att alla parter fick komma till tals.
1964 grundade hon Form/Design Center i Malmö och skapade där en unik mötesplats. Här har samtalen pågått sen dess mellan formgivare, intresserad allmänhet och beslutsfattare.
Under Annika Heijkenskjölds 25 år vid rodret visades fler än femhundra utställningar som sågs av nästan fem miljoner besökare. Men väldigt få av dem presenterades i katalogform. Bristen på dokumentation har bidragit till att denna sprakande era hittills inte fått den uppmärksamhet den förtjänar, hävdar journalisten och författaren Ingrid Sommar. Boken hon nu har skrivit – Designaktivisten – berättar inte bara om pionjären Heijkenskjöld utan också om den svenska designvärldens uppgång och skakiga resa mot 1900-talets slut.