Förlaget

Hallå där, Hélène Gullberg! Aktuell med sin historiska debutroman Den konserverade änkan.

Du har berättat för oss att idén till boken föddes för redan 15 år sedan, när du arbetade som möbelspecialist på Bukowski Auktioner. Hur känns det att slutligen hålla det färdiga resultatet i handen?
— Underbart och overkligt på samma gång! Jag tror jag kommer känna en ännu större ödmjukhet inför alla böcker på biblioteken eller i bokhandeln nu när jag vet hur mycket arbete som faktiskt krävs. Det har varit en lärorik och spännande resa, som gett mersmak!
Boken handlar om Sara Haupt som blir änka efter Sveriges genom tiderna störste möbelkonstnär, Georg Haupt. I boken följer vi hennes kamp mellan att som änka driva verkstaden vidare eller att bli ”konserverad” av mannen hon fruktar. Vad är egentligen “änkekonservering”?
— Jag brukar jämföra det med att om en VD går bort idag. Vid en änkekonservering skulle företagets nye VD inte bara ta över chefsrollen utan även den dödes hustru, bli far till hans barn och flytta in i hans hem. En praktisk lösning, men långt ifrån konfliktfri.

Varför var Georg Haupt så stor?
— Georg Haupts möbler är som bilarnas Rolls Royce. Därav de mycket höga priserna på auktionerna. De saknar helt motstycke vad gäller kvalitet och formgivning. De många kungliga beställningarna gör att man genom honom också så väl kan följa den gustavianska tidens händelser och ideal.

Den konserverade änkan är ju en historisk roman om en person som funnits på riktigt. Hur mycket är verklighet och hur mycket är fiktion i boken?
— Det ligger mycket research bakom och de flesta karaktärer, platser och händelser stämmer med verkligheten. Men personernas karaktärsdrag är sprungna ur min egen fantasi. Och i dramaturgins tjänst har handlingen skruvats åt för att skapa spänning.
Du arbetar ju som intendent för Kungliga hovstaterna och umgås ständigt med historien i ditt arbete. Hade du kunnat tänka dig att leva i 1700-talets Stockholm?
— Jag tror alla historiker skulle kunna ge sin högra hand för att få uppleva historien på riktigt för en dag, men vi ska nog vara glada över att slippa mycket av 1700-talets elände – speciellt som kvinna.
Vad hoppas du att läsarna tar med sig för tankar och känslor efter att ha läst boken?
— Min redaktör sa något som gladde mig mycket; att hon sällan upplevt en sådan lust att googla efter att ha läst min bok. Jag vill att läsarna ska bli nyfikna på såväl Georg Haupts makalösa formvärld som den till viss del bortglömda änkekonserveringen och utforska mer.
Den 15 oktober kan vi dessutom se dig i rutan när TV4:s serie Drottningarna drar igång. Vad har du för roll i serien?
— Dels är jag historiker som berättar om drottningarna, dels gästspelar jag som en åldrande Lovisa Ulrika, Gustav III:s mamma. Det var fantastiskt roligt och jag är så stolt över att få vara med i en produktion som så storskaligt sätter drottningarna i fokus!