En saga för 2000-talet
Völsungasagan utspelar sig i en färgstark forntid med krigare, gudar och drakar. Historien kretsar kring Andvares skatt, som har fått en förbannelse kastad över sig. När den unge völsungen Sigurd får skatten i sina händer dras han in i guldets obarmhärtiga tragik.
Sagan innehåller flera sidoskott. Sigurd Fafnesbanes öde förenas med sköldmön Sigrdrivas. Gjukungarna vid Rhen, med syskonen Gunnar och Gudrun i spetsen, traktar också efter skatten, liksom hunnerkungen Atle. Allt vävs samman till en historia om kärlek, svek och hämnd.
Länge traderades Völsungasagan muntligt, men på 1200-talet nedtecknades den och har därefter inspirerat konstnärer, tonsättare och författare, såsom Richard Wagner och J.R.R. Tolkien. Katarina Harrison Lindbergh utgår från den muntliga traditionen och ger historien en ny, moderniserad språkdräkt, så att sagorna kan nå nya läsare.
Völsungasagan är i strikt bemärkelse namnet på en isländsk fornaldarsaga, det vill säga ett stycke skönlitteratur med fantasyinslag. Den nedskrevs under andra hälften av 1200-talet och vilar på äldre sånger, av vilka ett flertal har bevarats i Äldre Eddan. Under forntiden kunde alla relatera till sagan, och folk ville höra om den och se den avbildad såväl i kyrkor som i herresäten och på runhällar. Historien om Sigurd Fafnesbane har utgjort en utvecklingsbar sagocykel för sig, skrönorna om Gudrun och hennes hämnd en annan, berättelsen om asagudarna och stölden från Andvare en tredje, sagan om Sigmund och hans familj en fjärde.
Nu har Katarina Harrison Lindbergh bearbetat originalet, efter mönster för hur sagan återberättades och omskapades på den järnålder och medeltid då den ännu utgjorde levande litteratur. Senare kom den att stelna i en sluten form, vilket dock inte har hindrat den från att inspirera till dikter, dramer, operor och romanverk som har fått sagogestalterna att leva vidare under andra namn in i nutiden.
Anledningen till att Völsungasagan själv inte är allmängods för oss idag handlar mycket om att den snarare inspirerat än utvecklats. I den här boken har ett försök gjorts att vända på trenden, att bearbeta sagostoffet för en modern läsekrets – att skapa en saga för 2000-talet, en saga som lever.