Vackert, rikligt illustrerad textbok av högsta klass!
Stig Lindbergs gärning är tydligt sammanlänkad med porslinsfabriken Gustavsberg, en av Sveriges mest anrika industrier med rötter i 1600-talet. När han, just utbildad på Konstfack, dök upp på fabriken en junidag 1937 började i alla avseenden en ny tid. Både för Gustavsberg och för Stig. Fabriken hade just sålts till Kooperationen och skulle nu, med Stigs hjälp, bli en central del i upprättandet av folkhemmet. Den konstnärlige ledaren Wilhelm Kåge såg genast vad den 21-årige Umeåynglingen gick för och erbjöd honom en anställning. En sagolik karriär inleddes, grundad på såväl begåvning som vassa armbågar samt en närmast osannolikt stor arbetsförmåga!
Boken börjar i Umeå, där Stig föddes 1916 och där han bodde till 1935, då han flyttade till Stockholm för att börja på Tekniska skolan (nuvarande Konstfack). Den följer honom till Gustavsberg den där legendariska försommardagen 1937 när han söker feriearbete med argumentet att han ska få det svajande företaget på fötter. Med gott självförtroende tar han sig an uppgiften och börjar arbetet med vad som skulle bli hans klassiska serviser och mönster. Med ett maximalt uppskruvat arbetstempo klättrar han snabbt i karriären. Han är utrustad med ett sjätte sinne för vilka kontakter som måste tas för att komma vidare och vilka han skrupellöst måste lämna bakom sig. I hela sitt liv blir Stig Lindberg dock företaget trogen, genom konjunkturerna.
Boken ger – i text och bild – för första gången en sammanhållen bild av en av Sveriges mest kända och älskade formgivare
Boken berättar förstås också om hans familj, hustrun Gunnel, som han gifte sig med ung och som fick ge upp sitt yrkesarbete när hon tidigt i tjugoårsåldern drabbades av polio. De tre barnen växte upp i ett privilegierat och annorlunda hem i Gustavsberg, där fadern var den sol kring vilken allt rörde sig. Men han var också en person som, på grund av hustruns sjukdom, var mer involverad i hemmets skötsel än män vanligtvis var vid den här tiden.
Undan för undan tog Stig Lindberg över det konstnärliga ledarskapet på Gustavsberg. Samtidigt ägnade han tid åt en mängd projekt utanför företaget, som till exempel samarbetet med Lennart Hellsing, vars barnböcker om Krakel Spektakel han illustrerade. 1957 blev Stig lärare på Konstfack, lika mycket älskad som fruktad.
Men framgången hade en baksida: stressen, arbetsmiljön och den ständiga rökningen gjorde Stig Lindberg sjuk. 70-talet var en tung tid även professionellt, då pengarna tröt på Gustavsberg och infekterade konflikter uppstod mellan konstnärerna. En ny epok tog sin början, med nya idéer om konstnärens roll i industrin och en allt starkare kommersialism som Stig Lindberg kritiserade.
I slutet av boken skildras hur han lämnar Sverige för San Circeo i Italien efter att hans hustru dött, bara 57 år gammal. Han har då hittat en ny, hemlig, kärlek – skådespelerskan Ingrid Thulin. Stig Lindberg går bort 1982 och begravs i Gustavsberg. Men hans produktion lever kvar och är i idag efterfrågad både i Sverige och utomlands.
Anna Larsdotter har intervjuat Stig Lindbergs kollegor, vänner och familj, vilket gett material till ett intimt och fascinerande porträtt
Boken är kronologiskt uppbyggd, från Lindbergs barndom i Umeå till hans död i Italien. Den varvar Stig Lindbergs konstnärliga karriär och produktion med hans privatliv. Stilen är personlig och reflekterande och växlar mellan detaljer och ett vidare historiskt perspektiv. I slutet finns ett appendix med en förteckning över Lindbergs verk och signaturer samt en kortare text med skötselråd av textil och andra föremål. Boken är rikt illustrerad med fotografier som visar händelser ur Stig Lindbergs liv samt, inte minst, bilder av hans produktion: servisdetaljer, konstföremål och textilmönster.