Gunnar Nylund – keramiker, skulptör, formgivare, uppfinnare och självutnämnd arkitekt. Allkonstnären Nylund var ett av de stora namnen inom 1900-talets svenska konstindustri.
Efter uppväxten i en dansk-finsk konstnärsfamilj slog Nylund igenom på 1930-talet som funktionalistisk pionjär med ambitioner att demokratisera stengods som en ny industrikonst för folket. Han blev känd för sitt storsäljande stengods, servisporslin, för sina djurskulpturer, offentliga verk och jultallrikar. Nylund arbetade även för två danska keramikfabriker och glasbruket Strömbergshyttan. Mot slutet av sitt liv fördjupade han sig i excentriska uppfinningar och idéer om världsalltets drivkrafter.
I denna rikt illustrerade bok skildras Nylunds konstnärliga yrkesbana och hur hans myllrande verk bemöttes av sin samtid och även kan fungera idag. Uppväxt och influenser berörs, med glimtar av personen och hans långa liv.
Ett modernt porträtt över Rörstrands allkonstnär Gunnar Nylund
Gunnar Nylund var keramiker och formgivare. Under 1930-talet blev han en funktionalistisk pionjär på Rörstrand, där hans stengods spreds som en ny och statusladdad föremålskonst. Nylunds keramiska spännvidd var stor, från offentliga väggar till djurskulpturer, serviser och samlartallrikar. Mot slutet av sitt liv ägnade han mycket tid åt vilda uppfinningar och idéer om drivkrafterna i världsalltet.
Nu kommer ett första porträtt av allkonstnären Gunnar Nylund, en gedigen biografi med ett rikt bildmaterial. Bokens författare Petter Eklund är en erfaren utforskare av 1900-talets konstindustri, främst de keramiska fabrikernas historia.
Gunnar Nylund föddes i Paris 1904 som son till den finländske skulptören Felix Nylund och den danska konstnären Fernanda Jacobsen. Familjen bodde omväxlande i Helsingfors och Köpenhamn. I Helsingfors fick han keramisk utbildning och assisterade sin pappa vid dennes större skulpturutsmyckningar.
Kort före finska inbördeskrigets utbrott flyttade Gunnar med sin mamma till Danmark och började där på arkitektlinjen på Konstakademin i Charlottenborg. Under studietiden försörjde han sig som illustratör. Mellan åren 1925 och 1928 arbetade han på Bing & Gröndahl i Köpenhamn.
År 1931 fick han anställning på Rörstrands porslinsfabrik i Lidköping och verkade senare som konstnärlig ledare där fram till 1951. I mitten av 50-talet blev han ledare för Strömbergshyttans glasbruk i Hovmantorp. Han var även verksam som frilans och formgav allt från serviser, badrumsinredningar, kylskåp till stengodsfontänen Scanisarius i Bromölla, i sitt slag den största i Europa, och offentliga utsmyckningar.
En vacker och rikt illustrerad bok av keramikkännaren Petter Eklund, som även har skrivit en bok om formgivaren Wilhelm Kåge
Idag förknippas Gunnar Nylund främst med fältspatglaserat stengods i smäckra former och skulpturer av djur i stengodschamotte. Hans stengods utmärker sig för att vara odekorerat och många gånger gjort i starka fäger. Glasyrer som ”Oxblod” och ”Harpäls” väckte då de lanserades stor uppmärksamhet och ansågs vara banbrytande. Vanliga motiv på hans eftersökta djurskulpturer är fåglar och apor.
Författaren och keramikkännaren Petter Eklund skriver en modern biografi över Rörstrands allkonstnär Gunnar Nylund. Det är en efterlängtad skildring med ett rikt och vackert bildmaterial. Boken fokuserar på Nylunds insatser på Rörstrands porslinsfabrik, men innehåller även intressanta utblickar mot samtiden och hans formgivning för andra industrier.