OBS: Print on Demand. Leveranstid ca 15 arbetsdagar.
Ett efterlängtat standardverk om Göteborgs historia.
Göteborg har fyllt 400 år. Men staden vid älven har äldre anor än så. Kongahälla, Lödöse, Nya Lödöse och Älvsborgsstaden är alla föregångare till Göteborg. I de återkommande krigen mot Danmark hade staden bränts flera gånger för att varje gång resa sig ur askan. Drömmen om en port västerut var stark.
År 1621 fick dagens Göteborgs sina stadsprivilegier, och holländska och tyska köpmän flockades till den nya staden. En gång för alla skulle Sverige få ett fäste vid Västerhavet. Under de följande seklen stärktes rollen som handelsstad samtidigt som orten under 1800-talet utvecklades till en av landets viktigaste industri- och varvsstäder.
Göteborgs historia: Porten mot väst är ett efterlängtat praktverk om stadens spännande historia från medeltid till idag. Bokens författare Tomas Andersson och Peter Sandberg är bröder och har båda tidigare skrivit ett flertal böcker inom historieämnet. På ett kunnigt och fängslande vis fångar de sin hemstads mångfacetterade historia.
Ett gediget och översiktligt verk om Göteborgs unika historia
Göteborgs historia tar avstamp i medeltiden, och Göteborgs framväxt beskrivs ingående. Från och med 1200-talet fick Sverige tillgång till landremsan mot Västerhavet, och under Gustav Vasa stärktes närvaron vid Älvsborgs slott och Nya Lödöse (som idag kallas för Gamlestan). Holländska köpmän lockades med skattefrihet för att bosätta sig vid Hisingen i en handelskoloni som brändes till grunden av danskarna. Den nya staden växte kraftigt under stormaktstiden då Sverige knöt nya band med omvärlden.
Boken går kronologiskt genom Göteborgs historia från medeltiden till nutid, med särskild tyngd på handelns och industrins konsekvenser under olika perioder. Kapitlen som beskriver 1600- och 1700-talen placerar Göteborg i både svensk och global kontext. Vikten av att vara Sveriges port mot väst framhävs genom de utbredda internationella kontakterna. När Göteborg blev centrum för handel över världshaven växte Haga och Majorna fram vid sidan av skeppsvarven. Te, porslin och siden skeppades in från Kina och såldes vidare till Europa. Exporten till Storbritannien fick en speciell betydelse när grunden lades till det moderna Sverige.
Under Napoleonkrigen upplevde Göteborg en ekonomisk boom som frihamn för brittiska varor, men gick in i en lågkonjunktur när freden kom. Göteborgaren har dock alltid haft ena benet ute i världen, och under de följande seklerna utvecklades handelsstaden till en av rikets viktigaste industristäder. Behovet av arbetskraft gjorde att gamla jordbruk byggdes om till bostadsområden och arbetarrörelser fick starkt fäste. Författarna skildrar hur folkhemmet speglades i mellankrigstidens stadsbygge, och hur välfärdsstaten slog igenom på allvar efter andra världskriget. Göteborg skulle aldrig bli sig likt.
Vidare skildras omvandlingarna under 1900-talet. I stadskärnan växte krogar, köpcentrum och teatrar fram; evenemangsstaden såg dagens ljus. Varvskrisen på 70-talet blev en vändpunkt och hela kvarter stöptes om. Bostadsområden fick samsas med science parks. Utbildning och underhållning blev i stället stadens varumärken och industrin fick ge vika för tjänstestaden.
Ur innehållet:
- De första städerna
- Städer vid älvmynningen
- Holländsk handelskoloni
- Här skall staden ligga
- Gud med oss
- Frihetstiden och Ostindiska kompaniet
- Rikedom och lånta fjädrar
- Fabriker och boulevarder
- Industristaden tar form
- En modern stad i Göteborgstappning
- Planering och sanering
- Butiker och krogar i centrum
- Från Taube till Hellström
- Göteborg som regional nod