London, 2017. Lia får sitt livs överraskning när hon får veta att hennes känslokalla mormor har testamenterat en exklusiv våning till henne – i Paris. Lägenheten på den fashionabla adressen har stått orörd sedan andra världskriget och visar sig vara en skattkammare full av kända konstverk, värdefulla smycken och designkläder. Men det mest chockerande är fynden av nazipropaganda. Lia söker upp konstkännaren Gabriel Seymour. Genom att ta reda på konstverkens ursprung hoppas hon få veta sanningen om sin mormor.
Paris, 1942. Tyskarna ockuperar huvudstaden men den eleganta Estelle Allard påverkas inte av krigets vedermödor. Det är först när nazisterna kommer för att hämta hennes vänner som verkligheten drabbar henne. Utan att tveka hjälper Estelle dem hon älskar, även om hon själv riskerar livet. Vad hon inte vet är att hennes handlingar kommer att få konsekvenser i generationer framöver.
Den hemliga våningen är en spännande skildring av krigets Paris med två starka och karismatiska kvinnor i huvudrollen. Det är en häpnadsväckande berättelse om spioneri, mod och sann kärlek.
Den hemliga våningen är en uppslukande berättelse om spioneri, mod och sann kärlek.
London, 2017. Lia får sitt livs överraskning när hon får veta att hennes känslokalla mormor har testamenterat en exklusiv våning till henne – i Paris. Lägenheten har stått orörd sedan andra världskriget och visar sig vara en skattkammare full av kända konstverk, värdefulla smycken och designkläder. Men det mest chockerande är fynden av nazistpropaganda. Genom att ta reda på konstverkens ursprung hoppas Lia få veta sanningen om sin mormor.
Paris, 1942. Tyskarna ockuperar huvudstaden men den eleganta Estelle Allard påverkas inte av krigets vedermödor. Det är först när nazisterna kommer för att hämta hennes vänner som verkligheten drabbar henne.
När Kelly Bowen skrev Den hemliga våningen hämtade hon inspiration från verklighetens Nancy Wake, Josephine Baker och Virgina Hall. Men det som verkligen satte igång hennes fantasi är den egna släktens historia. Hennes gammelfarbror som stred och dog i första världskriget lämnade fylliga dagboksanteckningar efter sig, medan hennes egen morfar som stred i andra världskriget aldrig någonsin nämnde kriget. Det han upplevde där var något han vägrade tala om. Vad är rätt och fel – och finns det något som är rätt eller fel?