Nonstop!

Turist i upplevelseindustrialismen

Tom ODell

Slut i lager

Turismen är på väg att bli världens största ekonomiska näring. Men vilka typer av upplevelser söker dagens turister efter? Och vilka är egentligen faktorerna som kan förvandla en turistupplevelse till en jättesuccé, eller ett totalt misslyckande?

Antologin Nonstop! är en granskning av turistindustrin, bortom broschyrernas inbjudande rubriker och färgfotografier. Det är en dubbel bild som möter läsaren. Å ena sidan erbjuds något konkret: sand och solstolar, hotellrum och transportmedel. Å andra sidan säljs också något mycket abstrakt: äventyr, upptäckter och spänning. Framför allt har ordet ”upplevelse” blivit turismens mantra under 1990-talet.

Bokens skribenter utgår från konkreta exempel i sina analyser av turismens kulturella aspekter. Sammantaget ger deras diskussioner intressanta infallsvinklar på hur dagens turistupplevelser produceras, konsumeras och iscensätts.

De medverkande skribenterna är forskare, verksamma vid universiteten i Lund och Köpenhamn samt högskolan i Malmö.

Om författaren

Tom ODell

Tom ODell

Tom O’Dell är professor i etnologi vid institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet. Han har publicerat ett stort antal texter kring globalisering, mobilitet, turism och kulturekonomi. O’Dell har tidigare utkommit med boken Culture Unbound: Americanization and Everyday Life in Sweden på Nordic Academic Press (1997). Han har också varit redaktör för ett flertal böcker, bland  Läs mer »

Nonstop!
TitelNonstop!: Turist i upplevelseindustrialismen
FörfattareTom ODell
Ämne, ,
ISBN978-91-88930-67-5
Art. nr.3076
Sidantal300
Utgiven1999
LagerstatusSlut i lager
IllustreradIllustrerad i svartvitt
Pris199 kr